family

family

Pages

Sunday 1 November 2015

Datang haid sewaktu ingin mengerjakan umrah.

Entri 12
01.11.2015
Teks: Fadzilah Abdul Jalil
Foto: Fadzilah Abdul Jalil


Tarikh pergi umrah, 20.12.2015. Jom tengok kalendar haid di telefon pintar. Alamak!, haid jatuh betul -betul pada minggu tersebut. Macam mana ni, tak dapat buat ibadah umrah . Rugilah macam ni.
Pernah tak anda mngalami situasi tersebut. Jangan tak percaya, saya sendiri mengalaminya. Tiga tahun lepas saya telah pergi menunaikan iba
ah umrah bersama suami. Seperti biasa, kami pergi ke agensi perkhidmatan umrah iaitu Andalusia  Travel and services lima bulan sebelum tarikh berlepas.
Pada mulanya saya amat yakin yang pada tarikh tersebut haid saya sudah selesai. Tetapi alangkah risau saya kerana sebulan sebelum tarikh berlepas saya dapati haid akan jatuh pada hari penerbangan dan akan berterusan sepanjang saya di tanah suci. Macam mana ni?

Biasanya sekiranya kita tahu haid akan jatuh pada waktu berlepas, wanita akan dinasihatkan untuk mengambil hormon secara bulanan berturut-turut selama 2 bulan. Doktor akan membantu membuat kiraan berdasarkan tarikh haid terakhir dan kitaran individu. Untuk pengambilan hormon pada waktu yang hampir dngan tarikh umrah, wanita akan mengalami risiko dimana darah haid masih keluar walau diiringi dengan pengambilan hormon. Saya memang tidak suka akan pengambilan ubat yang berterusan untuk berminggu -minggu. Akhirnya, saya menemui satu cara yang amat berkesan iaitu pengambilan hormon secara berkala tapi untuk jangka pendek. Selain dari pengambilan hormon secara berkala, saya memohon suami supaya sama-sama berdoa agar saya mampu melakukan semua ibadah yang wajib dan sunat. Dengan berbekalkan doa yang di beri oleh uztaz sewaktu kursus umrah juga, saya mulakan pemgambilan hormon tersebut. Yang bagusnya saya tak perlu ambil untuk jangka masa yang panjang. Cukup sehingga semua ibadah selesai.

Alhamdulillah, dua minggu berlalu dan ibadah umrah dapat dilakukan dengan jayanya. Saya berhenti memakan ubat tersebut sehari sebelum berlepas pulang dan haid datang pada hari pertama saya berada di tanah air. Syukur alhamdulillah. Itulah dia DOA, USAHA DAN TAWAKAL. Kejayaan pasti milik kita.

Mulai hari itu saya mula yakin untuk memberikan nasihat kepada wanita yang ingin menunaikan umrah dan menghadapi masalah yang sama seperti saya. Dengan pengiraan yang betul, pengambilan ubat mengikut peraturan, DOA dan selebihnya TAWAKAL. Cara ini terbukti mambantu menunda haid anda sehingga selesai ibadah .

No comments:

Post a Comment