family

family

Pages

Sunday 25 October 2015

Awal kehamilan (trimester 1) Bahagian 2

Entri 6

Teks: Fadzilah Abdul Jalil
Foto: Fadzilah Abdul Jalil (Koleksi Peribadi)

Assalamualaikum dan salam ceria kepada rakan pembaca semua .Pada entri sebelum ini saya telah pun mengenengahkan perkara -perkara yang perlu dilakukan diwaktu awal kandungan. Untuk catatan kali ini saya akan memberikan sedikit informasi berkenaan dengan perkembangan bayi didalam rahim sewaktu awal kandungan. Ianya merujuk kepada apa yang kita boleh lihat sewaktu pemeriksaan ultrasound dijalankan.


Buat pengetahuan puan puan dan pembaca, mesin ultrasound merupakan alat yang penting yang akan di gunakan oleh para doktor untuk melihat perkembangan bayi dalam rahim. Bukan sahaja bayi, kita boleh melihat samada seseorang itu ada masaalah fibroid, sista ovari, kandungan luar rahim dan lain lain. Mesin ini juga boleh melakukan imbasan batu karang dipundi hempedu, buah pinggang ,melakukan pemeriksaan jantung dan sebagainya. Bukan hanya untuk tenguk imej baby sahaja tau.

Bagi wanita yang baru sahaja mengetahui mereka mengandung dan kandungan baru berumur 4-5 minggu, tak perlu membuat pemeriksaan ultrasound awal awal kerana kandungan hanya kelihatan apabila usia mencecah 5minggu ke atas.Jika ultrasound dilakukan, mereka hanya akan melihat rahim yang kembang dan dinding rahim yang menebal. Mesti frustkan tak dapat nampak apa-apa lagi. Jadi sabarlah dulu ye. Tunggulah sehingga kandungan mencecah 6 minggu keatas barulah ajak encik suami untuk buat scan di klinik.


Ta da...... Nampak tak imej yang saya ukur di atas?  Itulah imej janin yang usianya baru mencecah 7 minggu. Kecil aje kan. Pada waktu 6 minggu ke atas kita sudah mula boleh melihat degupan jantung dan sudah boleh mengukur panjangnya. Ukuran panjang janin mestilah hampir atau sama dengan umur kandungan yang di kira.


Di antara 8 hingga 9 minggu kehamilan, kita akan mendapati bahawa janin telah menunjukkan bahagian tangan dan kaki nye yang kecil dan baru membentuk. Janin pun menjadi lebih aktif dan bergerak. BERGERAK? ye ke . Tak rasa pun. Mesti ada yang cakap macam ni kan. Memang betul baby ni boleh bergerak -gerak . Cuma kita tak rasa sebab kecil sangat. 



Janin akan membentukkan keseluruhan bahagian badan dengan sempurna apabila mencecah umur 11-12 minggu. Seperti gambar di atas, kita sudah dapat melihat rupa muka nya sendiri dan sekiranya bernasib baik dapat menentukan jantinanya sekali pada waktu ini. Cuba teka jantina baby di atas.. 
Ye, betul. Boboboy lah tu. 

Wah, seronok tengok perkembangan bayi dalam perut. Saya berhenti di sini dulu.

 Nanti kita sambung. Bye.


No comments:

Post a Comment