family

family

Pages

Tuesday 27 October 2015

Merancang keluarga (Jarakkan kehamilan)

Entri 7

Teks : Fadzilah Abdul Jalil
Foto : Fadzilah Abdul Jalil


Merancang keluarga adalah suatu perkara harus di titik- beratkan oleh semua pasangan yang sudah berumah tangga. Dengan keadaan ekonomi dan situasi di mana isteri harus sama -sama mencari nafkah untuk keluarga ,kaedah perancangan yang bersesuaian hendaklah difikirkan. Bagi wanita yang bersalin dengan kaedah pembedahan atau mendapat komplikasi sewaktu bersalin seperti tumpah darah, kehamilan hendaklah dijarakkan kepada lebih 2 tahun. Ini adalah untuk memastikan wanita tersebut kembali sihat dan normal serta luka bersalin sembuh dengan baik. Wanita yang mempunyai anak yang ramai dan yang ingin ambung belajar perlu mendapatkan nasihat bagi merancang keluarga.

Kaedah yang biasa digunakan adalah:

1. Pengambilan pil perancang .

    Secara amnya ada dua jenis pil perancang . Pil yang mengandung estrogen lazimnya tidak akan diberi kepada wanita yang menyusukan bayinya kerana ia akan menyebabkan susu badan kering dengan cepat. Pil Noriday biasa diberikan kepada wanita yang berniat untuk susukan anak sepenuhnya. Kebanyakan pil perancang menaikkan berat badan kecuali jenama Yasmin yang dikatakan tidak akan mengubah berat badan. Tapi janganlah anda sangka ambil pil Yasmin akan menurunkan berat badan pula. Jangan keliru. Cara pemakanan dan lain-lain hendaklah dirujuk kepada doktor terlebih dahulu. Pengambilan "Morning After Pill" tidak digalakkan untuk merancang keluarga jangka panjang.




2. Suntikan Hormon.

    Suntikan hormon ini popular dikalangan wanita yang bekerjaya kerana pengambilannya hanya setiap 3 bulan. Wanita yang menyusu badan digalakkan mengambilnya kerana ia tidak mempengaruhi produksi susu. Selalunya wanita yang menggunakan cara ini tidak datang haid dan jika datang haid punianya  amat sedikit. Ini perkara BIASA. Cuma masalah yang biasa terjadi ialah berat badan yang naik mendadak dan tak terkawal. Saya ada mengenali seorang pesakit yang berat badan naik hampir 20 kilo setelah menggunakan suntikan selama 2 tahun. Saya hampir tak mengenali beliau bila dia berdiri dihadapan saya !!

Implan juga adalah sejenis suntikan hormon . Bezanya ialah ia ditanam di bawah kulit dan mengeluarkan hormon secara berterusan. Ia tahan selama 3 tahun.


3. IUCD (alat dalam rahim)

    Entah mengapa, kaedah ini semakin lama semakin kurang digemari oleh kebanyak wanita. Mungkin kerana membayangkan  terpaksa "berdepan" dengan doktor untuk memasukkan alat tersebut adalah sesuatu yang amat berat dan memalukan. Cara ini juga sesuai untuk mereka yang menyusukan anak. IUCD tahan untuk 3-5 tahun bergantung pada jenis. Bila dah tamat tempoh pun kena jumpa doktor untuk keluarkan. Ramai juga yang mengalami aliran haid yang terlalu banyak dan tak selesa kerana keputihan yang banyak.


4. Cara mengelak waktu ovulasi

    Ini hanya berkesan pada mereka yang haid nya amat teratur iaitu yang mempunyai kitaran 28 hari. Bagi yang haid nya tak tentu , jangan sekali-kali guna kaedah ini ya. Di dalam kaedah ini, waktu paling selamat ialah sebaik sahaja haid habis dan beberapa hari sebelum haid akan datang. Walau bagaimana pun kaedah ini adalah tidak berapa berkesan untuk mencegah kehamilan.


5. Penggunaan Kondom dan spermisaid

   Kaedah memakai kondom boleh digunakan bersama - sama dengan kaedah mengelak waktu ovulasi bagi memaksimakan hasil. Ianya paling selamat dan mudah tanpa perlu nasihat doktor.


6. Kaedah Penyusuan Sepenuhnya.

   Ini adalah kaedah yang amat baik dan amat popular. Walau bagaimana pun perlu di ingatkan bahawa kaedah ini hanya boleh memberi kesan pencegahan ovulasi bagi 6 bulan pertama sahaja.
Selepas 6 bulan mempraktikkan cara ini wanita perlulah menggantikannya kepada kaedah perancang keluarga yang lebih mantap seperti IUCD, pil dan sebagainya. Ramai wanita yang datang ke klinik kerana mendapati beliau telah mengandung dan sudah merasa pergerakan anak walhal masih menyusu bayinya . Beliau juga tak menyedari bila mula beliau mula mengandung kerana terlalu yakin dengan kaedah penyusuan .

Kesimpulannya, pilihlah kaedah paling sesuai dengan individu itu sendiri. Ini termasuklah kesesuaian kos, kaedah penggunaan dan kesan sampingan. Sebaiknya rujuklah kepada mereka yang arif.



No comments:

Post a Comment