family

family

Pages

Saturday 24 October 2015

Awal kehamilan (trimester pertama ) Bahagian 1

Entri 5

Teks: Fadzilah Abdul Jalil
Foto : Fadzilah Abdul Jalil

Kita sambung cerita dari entri tempoh hari ye. Bila anda mengetahui yang anda sudah mengandung, perkara yang harus dilakukan selepas itu adalah

1. Pergi ke klinik berdekatan dan berjumpa dengan doktor. Pada masa ini doktor akan membantu anda dengan mengira tarikh dijangka bersalin sebagaimana yang saya cerita dalam entri terdahulu. Boleh rujuk entri 2 saya.  Jadi bolehlah anda berkira- kira untuk melakukan perancangan masa depan. Contohnya jika pelajar , bolehlah mengagak sama ada waktu bersalin jatuh pada bulan peperiksaan. jika ia berlaku mereka boleh berbincang dengan pihak akademik untuk cuti bersalin, tangguh semester dan sebagainya. Percutian keluarga juga boleh di tempah tanpa was-was supaya tidak dilakukan waktu kandungan sudah menjangkau melebihi 8 bulan. Perkara ini amat penting.

Selain dari tarikh EDD , doktor juga akan memberikan Folik Acid sebagai vitamin tambahan . Ini penting untuk mengelakkan dari kecacatan yang melibatkan sistem saraf seperti spina bifida,
Disini saya ingin beritahu bahawa Folik Asid bukanlah suplemen yang boleh membantu anda untuk cepat mengandung seperti yang di fahami oleh sesetengah orang. Ianya TAK ada kaitan langsung,

Selepas itu doktor akan memberi tarikh temu janji akan datang supaya pemeriksaan ultrasound dapat dilakukan. Ini untuk memastikan bayi membesar mengikut tarikh dan kedudukannya betul didalam rahim. Doktor juga memastikan bahawa tiada cyst in ovari atau fibroid di badan rahim yang mungkin boleh mengganggu perkembangan bayi..

2. Tukar kasut yang anda pakai kepada yang lebih rendah tumitnya dan lebih lembut serta selesa. Ini untuk memastikan anda tidak jatuh atau tercedera apabila sedang mengandung. Saya ada pengalaman dimana seorang pesakit saya ini 4 kali terjatuh semasa mengandung dan kali keempat jatuh , belaiu mengalami retak tulang kaki. Masya Allah. Tepuk dahi saya. Saya tanya kenapa jadi begini. Beliau mengatakan beliau suka pakai kasut tinggi dan tak biasa berkasut tumit rendah. Jadi beliau selalu hilang pertimbangan badan. Syukur lah, kandungannya tak apa apa.

3. Pakai pakaian yang longgar dan menyerap peluh  .Tukar pakaian dalam kepada yang lebih lembut dan selesa. Jangan memakai korset dan sebagainya. Anda akan mengalami perubahan bentuk badan yang drastik selepas ini.

4. Atur perjalanan jauh anda. Pada 3 bulan pertama adalah waktu kritikal untuk perlekatan bayi ke rahim ibu. Oleh itu tidak digalakkan melakukan perjalanan jauh sekiranya tiada keperluan besar seperti perkahwinan . perayaan dan kematian . Anda boleh tunda percutian yang lain selepas kandungan melepasi 3 bulan.







5. Jaga pemakanan anda. Pada waktu 4 hingga 6 minggu kebanyakan orang tidak akan merasa loya atau muntah tetapi bila kandungan menjangkau ke 7-11 minggu ,ramai akan mengalami loya atau muntah yang teruk. Ada yang terpaksa dimasukkan ke wad kerana langsung tak boleh makan. Ini perkara biasa. Nasihat saya sekiranya muntah , elakkan dari makan makanan yang bersusu dahulu, berminyak,pedas dan berlemak kerana makanan ini akan menyebabkan pengeluaran asid perut berlebihan. Berjumpalah dengan doktor untuk mendapatkan ubat tahan muntah. Jangan risau ubat tersebut selamat untuk dimakan.

6. Akhir sekali, berhati- hati lah dengan apa yang anda makan terutamanya ubat. Sentiasa beritahu doktor yang anda mengandung jika ke klinik untuk mendapat rawatan tentang masaalah lain. Kebanyakan ubatan biasa memang boleh diambil oleh ibu mengandung tetapi ada bebarapa ubat yang jika di ambil akan menyebabkan kecacatan atau keguguran.

Ingat ye . Tiga bulan pertama ini ialah waktu dimana bayi membesar dan membentuk semua organ organ penting . Diwaktu ini juga bayi masih lemah kerana uri masih dalam proses untuk membesar dan melekat dengan baik.

 Saya akan sambung pula tentang perkembangan bayi di waktu 3 bulan pertama atau trimester pertama ini di entri akan datang. Teruskan membaca.

No comments:

Post a Comment