family

family

Pages

Wednesday 21 October 2015

SENYUM ITU SEDEKAH

Entri 4

Teks : Fadzilah Abdul Jalil
Foto : Fadzilah Abdul Jalil (Koleksi Peribadi)

Senyum itu sedekah. Memang benar. Walau pun sejauh mana kesedihan kita apabila seseorang itu melemparkan seyuman kearah kita akan terbit satu aura keceriaan dalam diri. Sepanjang saya melakukan pemeriksaan ultrasound di klinik, saya sering bertemu dengan bayi dalam kandungan yang sentiasa tersenyum apabila saya "sekodeng " mereka .Alhamdulillah ibu mereka pun memang sentiasa memberikan senyuman . Gerak geri dan pekerti ibu yang sedang hamil sentiasa di tiru oleh bayi dalam kandungan. Kalau ibu mereka muka stress, bayi dalam perut pun akan menunjukkan aksi memegang dahi . Seronok dengan gelagat gelagat seperti ini. Saya pun katakan pada mereka "tengok tu, mama stress baby pun stress juga tau "



Ibu-ibu diluar sana sentiasalah memberikan aura positif pada bayi mereka. Jangan cepat marah ye. Elakkan dari menghadapi tekanan yang melampau. Ini akan menggalakkan bayi memperolehi sifat penyabar bila mereka membesar nanti.



Gambar diatas adalah bayi dalam kandungan berumur 37 minggu yang saya ambil sewaktu menjalankan pemeriksaan kepada seorang ibu. Letak saja prob scan di abdomen ,alangkah seronoknya bila melihat bayi dalam kandungan senyum pada saya . Dapat juga saya rakamkan saat tersebut. Ia membuatkan sepanjang hari saya jadi ceria. 

     Kalau bayi dalam kandungan pun mampu memberi senyuman pada kita, apatah kita yang dah dewasa dan matang ini. Jadikan senyuman sebagai sedekah yang paling minima yang boleh kita berikan kepada orang disekeliling . Jadi tunggu apa lagi SENYUMLAH SELALU.





No comments:

Post a Comment